Више од игре БЕОГРАЂАНКА И МОСКОВЉАНКА МИНА ЗАКИЋ, ВИОЛОНЧЕЛИСТКИЊА СВЕТСКОГ РЕНОМЕА Пише: Бранислав Матић
Музика. То је за мене нешто, неко, све. Задовољство, бол, труд, зној, идеја, жеља, одмор, тражење, смирење, мекоћа, чистилиште, огледало, циљ и почетак свега. Нешто поред чега никад не стоји знак питања, узвика, било шта конкретно. Иста потреба као што је потреба за дисањем, храном, спавањем. Љубав и вечно постојање. Удео труда и чуда. Никада нисам сматрала да је у било коју уметност било шта неопходно уложити. Ако имате жељу, то већ није неопходно улагање него унутрашња потреба, нешто толико природно. И мукотрпни рад може исто тако деловати, али само ако је производ исувише великог задовољства. А музика, у сваком свом откривању, то свакако јесте. Моји композитори. Шуман ми је близак; фраза, интонација, сви уздаси и тишина његове музике су ми под кожом, чак и кад нисам са виолончелом. Тачно се налазим у његовој музици, добијам (или осећам...) јасну, дивну форму. Шостакович – зато што не постоје речи којима би се он могао објаснити. То су емоције које ниједна здрава душа не може трпети. Бах – божанствено-недостижан. Пут врхунске музике. Може се тим путем стићи докле год, једина условна граница сте ви сами. То чини цео процес још чудеснијим – ви управљате чудом. Некада делује као да је то слој који штити од свега што окружује (а све што окружује, осим музике, у том тренутку је савршено сувишно) и тако доприноси смирењу, узвишености, одвојености од свега. С чим год да улазите у тај вртлог стварања – са свим страховима, ситничавошћу, оптерећеношћу, високим екстазним моментима – излазите слободни. Оно што је потребно, оно најлепше што остаје путем природног (несвесног) одабира, прелива се у музику и музика га обликује. Води ка себи, једноставно. Ја само желим да ме музика води, јер то је једини пут којим ја умем и хоћу да идем. Поверавам се, једноставно. Слике родног Београда које заувек носим у себи. Памтим кеј на Сави, стазу до школе и ту велику терасу на Бежанијској коси. Или су то пре осећаји, најчешће носталгични, дакле меланхолични, али лаки, пријатни, знани. Одрасла сам у блоковима, са парковима и Савом у окружењу. У амбијенту где је све знано и никад до краја докучиво. Цела та атмосфера доноси осећај спокојства и јединства. Вечери и ноћи ми се везују за Калемегдан, неке улазе, дуге разговоре, бесмислености било каквог кретања, деловања... Златна чашица људи, много прича у свима њима, један забачени сплав на Сави са музиком из осамдесетих. Стари људи и блиска носталгија. Са путовања по Србији. Памтим најукуснију храну коју сам икада пробала, најживља лица, руке у чијим је порама зацртано све, до таквог степена да је сваки човек олицетворење бесконачности... Брда, свугде брда, чиста мисао и осећај; љубав, срећа, све што следи – све се слива у једно. Мужење крава, једна бескрајна ливада, откривање потпуно другачијих звукова тишине, једноставност. „Природа не трпи пустоћу.” Цела та реченица у сваком човеку ког сам сретала ван главног града и задовољство живљења. Српкиња у свету. Односим се према томе исто онако како очекујем да други на то гледају: сасвим природно. Моје откривање Русије. Њу је тешко открити, јер је огромна. И то обично потраје цео живот. Ја сам је досад упознавала на релацији Москва – Санкт Петербург. Откривам је и преко филмова, књига, концерата, музеја. Можда је ипак највише откривам преко људи. Москва и ја. Тада је то био велики скок. Бацала сам се у нешто мени неизвесно, нисам могла да се оријентишем у простору, времену лета, тако да је сам пад на земљу био врло тежак. Као отварање очију први пут, када сва та светлост заслепљује (тако да сам се у прво време и трудила што више унутар себе да гледам). У Москви највише волим... Могућност избора. Москва је довољно широка за било која крила и довољно уска за највећу беду која се може осетити. Даје могућност да бираш какав ћеш бити и чиме ћеш се бавити. Даје уточиште, испуњење било које жеље ( и баш због тога је, најчешће, више него опасан град). Развија се (некад у бесмислен прогрес, али схвата да може преживети само као perpetuum mobile). Сјајни концерти, представе, време које само себе престиже и увек бежи, култура која је сваком од њих у крви, погледу, ставовима – много је састојака тог огромног града, који чине најснажнији људи које сам ја видела. Читање. Ја, уопште, најчешће читам. Последња књига коју сам прочитала на руском је Очајање Набокова, а на српском Алексис М. Јурсенар. Не мислим да постоји неозбиљна литература, али, пошто сам класичан тип, више волим класике. Тешко ми је сад да одаберем. Приближно, списак би могао изгледати овако: Гогољ, Милер, М. Јурсенар, А. Рембо, Хофман, Гјуго, Пастернак, Рилке, Хесе, Новалис, Рабле, Р. Ролан, Ахматова, Балзак... Поносном ме чини... Сазнање. Највећа разочарања. Љубав, неразумевање... Некада сам желела... Хтела сам да будем принцеза, плесачица, да имам пун „Коларац” на ногама пред собом и оркестар иза себе... Па онда ништа нисам хтела. Сви ти завршеци неких путева (од којих неки никада нису ни били започети) означавали су крај једног живота, али и почетак, могућност избора нечега сасвим новог. Никад ме нису привлачили људи као такви, већ онај непосредни моменат њиховог рађања, стварања. Ни данас немам неки узор у облику човека. Мислим да је довољно имати макар и најмањи додир с божанским делима великих људи, те да тако и сами постајете већи. Хтела бих да будем ја. Пријатељства. У Москви се највише дружим са музичарима, а ближе са „људима истог лудила”. Захвалност. Уопште, свему сам захвална. Мислим да је велика срећа бити окружен људима којима сам окружена, имати „срећну звезду” (која можда и ништа не ради, али јој свакако добро иде), бити у условима у којима живим, имати могућност меког додира са свим тананим, јасним, светлим супстанцама.
Странац у Русији *** Језик *** Наступи
|
|